Wałbrzyscy policjanci przypominają, jak nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów poprzez internetowe serwisy sprzedażowe. Oto kilka porad, co zrobić, aby uniknąć utraty swoich oszczędności, przygotowanych przez funkcjonariuszy Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu

Należy pamiętać, iż zakupy w sieci najlepiej dokonywać w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy kupujący powinien sprawdzić, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Pomogą nam w tym dwie witryny:
- w wyszukiwarce https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl jesteśmy w stanie sprawdzić sprzedającego po NIP-ie, REGO-nie lub KRS-ie
- poprzez np. stronę http://www.jakitobank.pl/sprawdzimy numer rachunku bankowego oraz ewentualne wpisy innych użytkowników, co do wskazanego rachunku.
 

Robiąc zakupy należy oczywiście zwrócić szczególną uwagę na inne ważne czynniki:
- sprawdzić komentarze i opinie o sprzedającym – bezpośrednio w serwisie sprzedażowym jak i poprzez wyszukiwarkę internetową,
- sprawdzić numer telefonu sprzedającego – czy jest to numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, czy sprzedającego pojawia się w wyszukiwarce internetowej i jakie wpisy się do niego odnoszą,
- sprawdzić od kiedy użytkownik posiada konto w serwisie sprzedażowym  - UWAGA! unikamy nowych kont,
- w przypadku mniej popularnych sklepów internetowych należy sprawdzić, gdzie zarejestrowana jest domena strony sklepu  – np. poprzez wyszukiwarkę http://centralops.net/co/,
- sprawdzić, czy na stronie sklepu wskazany jest jego adres, telefon i regulamin,
- ocenić wizualnie profesjonalizm wykonania strony sklepu internetowego.
 

W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy. W tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się telefonicznie ze sprzedającym  i dopytać  o  możliwość nadania przesyłki za pobraniem.
 

UWAGA!
Nie należy przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem należy wymusić u sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.
 

PAMIĘTAJ!
Przedmioty sprzedawane w sieci są  z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych.  Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie – oszust zawsze zwraca na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.
 

Oficer Prasowy
Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu
sierż. szt. Marcin Świeży
tel. (74) 842-04-85