Dzisiejszy rynek przesycony jest różnorodnymi olejami silnikowymi. Bardzo łatwo się w tym wszystkim pogubić doświadczonemu kierowcy a co dopiero osobie, która się tym nie interesuje i nie ma żadnej wiedzy w tej dziedzinie. Dlatego w tym artykule dowiesz się kilku podstawowych rzeczy a jeśli znasz podstawy to uzupełnisz swoją wiedzę na temat tego jak prawidłowo dobrać olej do silnika Twojego samochodu.
Z czego składa się olej?
Każdy olej silnikowy składa się z bazy olejowej. Oleje różnią się od siebie, ponieważ posiadają inną bazę olejową, która stanowi około 80%. Oleje mineralne to oleje gdzie baza olejowa to uszlachetnione destylaty ropy naftowej, oleje półsyntetyczne to oleje gdzie baza olejowa jest mieszanką uszlachetnionych destylatów ropy naftowej i produktów syntezy chemicznej. Natomiast oleje syntetyczne to oleje gdzie baza olejowa w stu procentach składa się z produktów syntezy chemicznej. Kolejnym składnikiem każdego z tych olejów są regulatory lepkości, które stanowią 6% całości. Pozostałą część składu wypełniają dodatki uszlachetniające oraz środki zapobiegające pienieniu się oleju.
Czym różnią się oleje?
Jak już wiadomo oleje silnikowe różnią się od siebie bazą olejową. Kolejnymi różniącym je parametrem jest klasa jakości - przeznaczenie i stopień zaawansowania technicznego oleju, klasa lepkości - płynność oleju w niskich i wysokich temperaturach, liczba zasadowa TBN (total base number) - neutralizacja kwaśnych produktów spalania. Należy zwrócić uwagę na wszystkie te czynniki jeżeli producent samochodu nie podał norm w książce samochodu.
Dobrze dobrany olej silnikowy lepiej chroni silnik i części
Norma producenta
Większość producentów określa normy dotyczące oleju silnikowego, jaki powinniśmy zastosować w naszym samochodzie. Zazwyczaj jest to podana konkretna wartość wymienionych wyżej parametrów, ale coraz częściej spotyka się sytuacje gdzie producent podaje konkretnego producenta olejów silnikowych albo podaje własne normy. Dla zobrazowania tej sytuacji podamy przykład. Norma ogólna to podanie np. wartości 10W40, podanie konkretnego producenta to np. dopisanie, aby stosować produkty marki Shell, norma własna to np. VW 500.00. Normę własną stosują między innymi BMW, Mercedes, Renault oraz Volkswagen.
Klasa jakości
Klasa jakości składa się z oznaczenia literą oraz cyfrą. Każda litera oznacza inny typ silnika. A - to silnik benzynowy, B - to silnik diesla, a C - to silnik diesla z filtrem DPF. Stojąca przy danej literze cyfra z kolei oznacza klasę jakości. Niektóre oznaczenia są podwójne jak np. A3/B3. Takie oznaczenie informuje nas, że dany olej silnikowy możemy stosować do obu rodzajów silnia, w tym przypadku benzynowego i diesla. Podany wyżej system kwalifikacji został ujednolicony przez ACEA.
Klasa lepkości
Klasa lepkości składa się oznaczenia liczbą, literą oraz liczbą np. 10W40. Liczba po lewej stronie oznacza płynność oleju w niskich temperaturach i jest to tzw. lepkość zima, której skala zmienia się co 5 równomiernie z temperaturą. 0 oznacza temperaturę -35 stopni i jest ona wyjściowa. Więc 0W to uruchomienie auta przy -35 stopniach, 5W to uruchomienie auta przy -30 stopniach, 10W to uruchomienie auta przy -25 stopniach i tak dalej. Sama litera W oznacza, że mamy do czynienia z oleje całorocznym. Liczba znajdująca się po prawej stronie oznacza płynność oleju w wysokich temperaturach i jest to tzw. lepkość letnia. Zasada dopasowania temperatury jest taka sama jak przy lepkości zimowej. Im wyższa lepkość letnia tym olej staje się gęstszy i lepiej chroni części oraz silnik.
Marka producenta oleju
Przy wyborze oleju silnikowego nie powinniśmy kierować się przede wszystkim tym, że jest to znana marka. Owszem, ich renoma została na czymś zbudowana, ale często jest tak, że olej silnikowy o zbliżonych parametrach kupimy taniej, bo nie będzie on od znanego producenta co wcale nie oznacza, że będzie gorszy. Oprócz wymienionych już parametrów trzeba wziąć pod uwagę również te zawarte w karcie technicznej pojazdu. Jednym z nich jest wskaźnik lepkości VI, który informuje nas o zmianach lepkości oleju wraz z temperaturą. Dobre oleje mają podany wskaźnik na poziomie 180, a najgorsze na poziomie okołu 100. Kolejnym jest liczba zasadowa TBN, informuje nas o ilości dodatków alkalicznych. Oczywiście jednym z takich parametrów jest baza olejowa, według której możemy podzielić na pięć grup. I i II grupa to oleje mineralne, III grupa to oleje wykonane w technologi syntetycznej, IV grupa to oleje syntetyczne a grupa V to oleje oparte na innych technologiach syntetycznych. Oleje silnikowe z grupy IV i V posiadają o wiele lepsze parametry od pozostałych.
Każdy silnik ma inne wymagania dotyczące oleju silnikowego
Olej do silnika benzynowego
Jeżeli posiadamy kilkunastoletni silnik benzynowy powinniśmy do niego używać olejów półsyntetycznych, jeżeli posiadamy silnik downsizingowy to powinniśmy stosować oleje syntetyczne najwyższej jakości. Pewne jest jedno, olei mineralnych należy się wystrzegać.
Jeżeli posiadamy instalację gazową powinniśmy używać oleju dedykowanego do silników z LPG, ponieważ zapewniają one lepszą odporność i właściwości smarne.
Olej do silnika wysokoprężnego
Jeżeli posiadamy silnik diesla starszego typu możemy stosować takie same oleje jak w przypadku silnika benzynowego, jeżeli posiadamy nowoczesne silniki turbodiesla z turbosprężarkami powinniśmy stosować dobrej jakości oleje syntetyczne. Jeżeli posiadamy silniki diesla z rozbudowanym układem oczyszczania spalin o filtr DPF powinniśmy stosować specjalne oleje silnikowe tzw. niskopopiołowe, które według klasyfikacji ACEA mają oznaczenia C1, C2, C3 oraz C4.
Olej do silnika z dużym przebiegiem
W przypadku tych silników najlepiej stosować wciąż te same oleje. Jedyne co możemy zmienić to podwyższenie klasy lepkości, ponieważ może to spowodować mniejsze zużycie oleju oraz cichszą pracę silnika.
Systematycznie sprawdzaj i uzupełniaj olej silnikowy
Jak często wymieniać olej?
Olej powinniśmy wymieniać tak często jak wskazuje na to producent. Jeżeli nie posiadacie książki pojazdu lub nie macie takich informacji warto skontaktować się z zaufanym mechanikiem. Jeśli nie macie takie fachowca ogólnie przyjęto, że olej powinno wymieniać się przynajmniej raz w roku lub co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów.
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykule jesteście chociaż trochę bogatsi w wiedzę dotycząca wyboru oleju silnikowego. W tym miejscu oczywiście zapraszamy was do kontaktu oraz odwiedzenia i sprawdzenia oferty na naszej stronie internetowej. Jeżeli uważacie ten artykuł za wartości to na naszym blogu znajdziecie ich więcej.
Pomoc Drogowa Usługi Transportowe AERA Ewa Misior
ul. Niepodległości 131a
58-303 Wałbrzych
tel. 889 110 304