Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Polski i Unii Europejskiej. Jest dostępny zarówno z telefonu komórkowego, jak i stacjonarnego. Został stworzony po to, aby ratować życie. Łatwy do zapamiętania ma służyć nam wtedy, gdy sami czujemy zagrożenie lub ratujemy kogoś drugiego.

Jak wygląda to w praktyce? Dzwoniąc na numer alarmowy 112 połączysz się bezpośrednio z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR):

  • operatorzy numerów alarmowych przyjmują zgłoszenia alarmowe,
  • zadają pytania, by uzyskać potrzebne informacje,
  • przekazują zgłoszenia do podmiotów ratowniczych (policji, pogotowia, straży pożarnej).

Połączenia na numer alarmowy 112 są bezpłatne, a sam numer można wybrać nawet na telefonie bez karty SIM lub w telefonie z hasłem.

Jakie zdarzenia zgłaszamy na numer alarmowy „112”:

  • pożary,
  • wypadki drogowe,
  • kradzieże,
  • włamania,
  • przypadki użycia przemocy,
  • nagłe omdlenia i utratę świadomości,
  • poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
  • przypadki porażenia prądem,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Połączenie krok po kroku

Skąd najlepiej dzwonić? Jakie informacje należy podać dzwoniąc na numer alarmowy? Co zrobić po wykonaniu zgłoszenia? Oto podpowiedzi:

  • najlepiej, jeśli połączenie jest wykonywane w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwala na przeprowadzenie rozmowy bez zakłóceń,
  • rozmowę powinien przeprowadzać świadek zdarzenia lub osoba znajdująca się blisko miejsca, w którym doszło do zdarzenia (np. wypadku samochodowego),
  • poczekaj do momentu zgłoszenia się operatora numerów alarmowych,
  • opisz krótko zdarzenie i podaj swoje imię oraz nazwisko,
  • wskaż miejsce, w którym doszło do zdarzenia oraz w miarę możliwości najszybszą drogę dotarcia na miejsce – jest to ważne, gdyż operator numerów alarmowych poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratownicze najbliższe miejscu zdarzenia,
  • wykonuj polecenia przekazywane przez operatora numerów alarmowych,
  • nie rozłączaj się z operatorem numerów alarmowych do momentu, kiedy nie wyda on takiego polecenia,
  • gdy nagle sytuacja na miejscu zdarzenia ulegnie zmianie, powiadom o tym operatora numerów alarmowych,
  • staraj się nie korzystać z telefonu, z którego zgłaszasz wypadek – operator numerów alarmowych może kontaktować się z tobą ponownie, aby uzyskać więcej informacji, więc dobrze, by bateria w telefonie się nie rozładowała.


Pozostałe numery alarmowe

Zapamiętaj te numery:
997 – Policja
998 – Straż Pożarna
999 – Pogotowie Ratunkowe

Prosimy pamiętać, że na numer alarmowy 112, a także pozostałe numery alarmowe należy dzwonić tylko wówczas, gdy zaistniała sytuacja stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia. Wykonywanie połączeń na wskazane numery alarmowe bez potrzeby i uzasadnienia powoduje blokowanie linii osobom, które mogą potrzebować natychmiastowej pomocy, a także jest zagrożone wynikającymi z prawa sankcjami karnymi

Zespół Komunikacji Społecznej
KMP w Wałbrzychu