Franczyza to rodzaj umowy zawieranej pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Przedmiotem umowy jest upoważnienie franczyzobiorcy do korzystania z logotypu, nazwy, know-how będących w posiadaniu franczyzodawcy. W zamian za przekazanie upoważnienia franczyzodawca otrzymuje zapisane w umowie profity, jest to udział w zyskach wypracowanych przez franczyzobiorcę w trakcie trwania umowy i prowadzonej przez niego działalności.
Zwykle franczyzodawca oprócz powyższego upoważnienia daje partnerowi o wiele więcej, przede wszystkim wymierną pomoc, doświadczenie, często projekty materiałów reklamowych czy ich gotowe szablony. Taka forma współpracy sprawia, że franczyzobiorca obarczony jest znacznie mniejszym ryzykiem przy otwieraniu firmy, niż gdyby tworzył ją od podstaw i na własną rękę. Przykładem chyba najpopularniejszym współpracy opartej na franczyzie jest działalność gospodarcza takiej globalnej marki jak McDonalds czy Burger King. Dzięki franczyzie przedsiębiorca może założyć firmę o rozpoznawalnym na całym świecie logo, sprawnie działającą, opartą na schematach funkcjonowania wielkiej marki.
Franczyza handlowa
Zawierając umowę franczyzy handlowej franczyzobiorca sprzedaje wyłącznie towar przekazywanym mu przez franczyzodawcę. Oprócz towaru franczyzodawca przekazuje swoje znaki towarowe, licencje, wiedzę, wizualizację dla danego punktu sprzedaży, know-how w zakresie marketingu, promocji, obsługi klienta etc. Rodzajem franczyzy handlowej jest franczyza depozytowa, dawniej powiedzielibyśmy komisowa. Franczyzobiorca nie kupuje towaru od franczyzodawcy, który cały czas pozostaje właścicielem całego asortymentu do chwili, gdy klient go nie kupi. W tym wypadku franczyzobiorca jest pośrednikiem w sprzedaży a jego dochody zależą od ilości i wartości sprzedanego towaru.
Franczyza usługowa
Franczyza usługowa z kolei polega na przekazaniu przez franczyzodawcę prawa do korzystania z jego znaków towarowych, licencji, dostępu do receptur, technik, oprogramowania dla danej usługi czy zespołu usług. Franczyzobiorca otrzymuje też pomoc przy aranżacji punktu usługowego i pozostałe know-how, na zakres którego strony się umówią.
W modelu współpracy jaką jest franczyza obie strony osiągają profity. Podstawą dobrej współpracy jest tak naprawdę precyzyjne realizowanie warunków umowy. Dlatego, jeżeli franczyzobiorca ma z tym problem, a przede wszystkim odmienną wizję swojego przedsiębiorstwa współpraca nie będzie układała się idealnie. Ma ona szansę tylko wtedy, gdy oparta jest na głębokim przekonaniu, że ta druga strona "wie lepiej".
Dodatkowe informacje
Portal Franczyza w Polsce - aktualności z rynku, raporty i wiele więcej o franczyzie. Sprawdź!