Podszyli się pod bank i ‘‘funkcjonariuszy’’ - 32-latek stracił blisko 80 tys. zł

Telefoniczne instrukcje od rzekomych pracowników banku doprowadziły do zaciągnięcia kredytu, wypłaty gotówki i przekazania środków przez bitomat. Komisariat Policji w Głuszycy przyjął zawiadomienie i prowadzi czynności mające na celu ustalenie i zatrzymanie sprawców.
Do Komisariatu Policji w Głuszycy zgłosił się 32-letni mieszkaniec powiatu wałbrzyskiego, który 11 grudnia padł ofiarą oszustwa telefonicznego. Z ustaleń wynika, że zadzwoniła do niego osoba podająca się za pracownika banku i poinformowała o rzekomo zaciągniętym na jego dane kredycie. Rozmówca wywierał presję, straszył utratą środków i przekonywał, że jedynym sposobem zabezpieczenia pieniędzy jest natychmiastowe działanie.
Przestępcy pozostawali w stałym kontakcie telefonicznym i instruowali mężczyznę krok po kroku - jak zachowywać się w placówkach bankowych, co mówić pracownikom, kiedy się rozłączyć oraz gdzie udać się po gotówkę. Sprawcy posługiwali się fałszywymi informacjami o rzekomej współpracy z Policją i Narodowym Bankiem Polskim oraz o „monitorowaniu sprawy”, by wzbudzić zaufanie i wymusić szybkie decyzje.
W wyniku manipulacji pokrzywdzony zaciągnął kredyt, wypłacił gotówkę i przekazał środki za pośrednictwem bitomatu. Łączna strata wyniosła blisko 80 000 zł. Dopiero po czasie mężczyzna zorientował się, że padł ofiarą oszustwa i skontaktował się z bankami oraz z policją. Konta zostały zabezpieczone, a zawiadomienie o przestępstwie przyjęte. Policjanci prowadzą dalsze czynności procesowe mające na celu ustalenie i zatrzymanie sprawców.
Zespół Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu przypomina zasady bezpieczeństwa i apeluje o ostrożność. Najważniejsze wskazówki to:
- Policjanci nigdy nie prowadzą telefonicznych akcji zabezpieczania pieniędzy
- Funkcjonariusze nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach
- Pracownicy banków nie proszą o wypłaty gotówki ani przekazywanie środków do bitomatów
- Żaden bank ani instytucja państwowa nie wymaga instalowania aplikacji ani podawania kodów, haseł lub numerów seryjnych banknotów
W przypadku wątpliwości policja apeluje o rozłączenie się, samodzielny kontakt z bankiem lub Komisariatem Policji oraz rozmowę z bliską osobą przed podjęciem decyzji finansowych. Policjanci z Komisariatu Policji w Głuszycy prowadzą czynności mające na celu ustalenie tożsamości i zatrzymanie osób odpowiedzialnych za oszustwo.
na podstawie: KMP w Wałbrzychu.
Autor: krystian

