Policja Wałbrzych: Seniorze nie daj się oszukać. Pamiętaj!

2 min czytania

Seniorzy już nie dają się tak łatwo nabrać na wnuczka czy siostrzeńca, który nagle znalazł się w potrzebie i musi pilnie pożyczyć pieniądze. Dlatego oszuści modyfikują swoje metody. Teraz dzwonią do starszych osób, podają się za policjantów i przekonują swoje ofiary, że biorą udział w akcji przeciw nieuczciwym bankowcom lub przy rozpracowaniu szajki złodziei. Do takiej, niestety w konsekwencji przykrej, współpracy zostało namówionych dwoje mieszkańców w Dolnego Śląska. W jednym przypadku mężczyzna wyrzucił pieniądze przez okno w drugim starsza kobieta umieściła oszczędności życia pod samochodem zaparkowanym przy chodniku.

Policjanci nie będą kontaktować się w żadnej ważnej sprawie telefonicznie, tylko przyjadą do mieszkania, czy domu. Muszą też przedstawić się i okazać legitymację służbową. Poza tym obecność każdego policjanta w naszym domu możemy potwierdzić u oficera dyżurnego, dzwoniąc pod 997 jest to numer alarmowy i nie trzeba nawet mieć pieniędzy na koncie, jeżeli mamy telefon na kartę”.
Policja po raz kolejny przypomina:
- zawsze kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania,
- w przypadku prośby o nagłą pożyczkę poprośmy o osobisty kontakt z osobą podającą się z naszego krewnego,
- skontaktujmy się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania tragicznej informacji , która miała być powodem pożyczki,
- pamiętajmy, aby zawsze o swoich podejrzeniach powiadomić Policję,
- ostrzegajmy seniorów i mówmy im, co należy robić w takich sytuacjach. Umieśćmy przy telefonie kartki z wyraźnymi napisami. Np. - babciu nie rozmawiaj przez telefon o pożyczkach, nikomu nie podawaj swojego adresu, gdy ktoś prosi Cię o pożyczkę zadzwoń do syna (córki).
- pamiętajmy, że Policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych ! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę. Nie zabezpiecza” również pieniędzy przechowywanych w domach czy na koncie bankowym.
- zawsze upewnijmy się, że w prawidłowy sposób rozłączyliśmy rozmowę z naszym rzekomym krewnym, który potrzebuje pomocy. Dopiero jak będziemy pewni, że rozmowa jest całkowicie zakończona a w słuchawce słychać poprawny sygnał rozłączenia ( najlepiej odczekać jeszcze dla bezpieczeństwa 2- 3 minuty) i dopiero wtedy można wybrać kolejny numer na przykład do członka rodziny a dopiero później na Policje.

NALEŻY PAMIĘTAĆ, BY POD ŻADNYM POZOREM NIE PRZEKAZYWAĆ PIENIĘDZY OSOBOM, KTÓRYCH NIE ZNAMY OSOBIŚCIE, JAK I NIE WPUSZCZAĆ ICH DO MIESZKANIA!

We wszystkich podejrzanych czy wątpliwych sytuacjach, należy niezwłocznie skontaktować się z Policją, dzwoniąc po numer alarmowy 997 lub 112, jak i przekazać swoje uwagi i spostrzeżenia swojemu dzielnicowemu.

nadkom. Magdalena Korościk
Zespół Komunikacji Społecznej
KMP w Wałbrzychu
tel. 604 427 014

Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu,

walbrzych.policja.gov.pl/

walbrzych.policja.gov.pl/pl/aktualnosci/wiadomosci/biezace_informacje/seniorze_nie_daj_sie_oszukac__pamietaj_

Autor: krystian