Wakacje rozpoczęły się na dobre. Zaczynają się podróże po kraju jak i zagraniczne. Pamiętajmy jednak, że planując wypoczynek musimy zwrócić uwagę nie tylko na bezpieczeństwo w związku z zagrożeniem COVID-19. Oszuści nie próżnują, a nieprawdziwe oferty i „super okazje” mogą okazać się bardzo kosztowne. Biuro dw. z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji oraz NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) we współpracy z Europolem, ostrzegają przed nieuczciwymi ofertami internetowymi w przygotowanej kolejnej kampanii prewencyjnej.

Zbyt piękne, żeby było prawdziwe? To dlatego, że prawdopodobnie tak jest. Właśnie padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego. Od nieuczciwych lotów po nieistniejące miejsca zakwaterowania, oszustwa wakacyjne to wielki biznes dla wyłudzaczy. Oszustwa najczęściej występują w czasie wakacji letnich oraz przed świętami Bożego Narodzenia. Urlopowicze muszą być tego świadomi. Oto kilka wskazówek, jak uniknąć oszustwa wakacyjnego.

Każdy cieszy się z wolnego czasu, a każda chwila w roku jest dobra na zasłużony urlop, zarówno krótki jak i długi. W większości przypadków szukanie wymarzonego kierunku podróży i znalezienie dobrej oferty będzie prawdziwą i bezproblemową transakcją. Jeśli jednak dokonujesz rezerwacji online, jesteś narażony na ryzyko oszustw i potencjalnych przekrętów.

JEŚLI …
    • dowiadujesz się na lotnisku, że nie masz rezerwacji na oczekiwany lot;
    • po przyjeździe do miejsca docelowego w hotelu nie ma rezerwacji na Twoje nazwisko;
    •  zarezerwowany dom wakacyjny nie istnieje lub właściciel nic nie wie o Twojej rezerwacji;
    • firma wynajmująca samochód nie ma rezerwacji na Twoje nazwisko lub Twoja prośba zostaje odrzucona z powodu nieuczciwego zakupu;
    • oszust całkowicie przerywa kontakt po dokonaniu płatności i nie potwierdza niczego, co zostało zarezerwowane
TO...
padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego. Zachowaj wszystkie dowody i złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w najbliższej jednostce Policji.

Jak się zabezpieczyć?
1. Nie odpowiadaj na niespodziewane e-maile, SMS-y, wiadomości w komunikatorach, mediach społecznościowych lub telefony z ofertami wakacyjnymi.
2. Linki i załączniki w wiadomościach e-mail mogą prowadzić do złośliwych stron internetowych lub zawierać wirusy zarażające urządzenie.
3. Zarezerwuj wakacje bezpośrednio w linii lotniczej, hotelu, lub przez renomowanego agenta / organizatora wycieczek.
4. Przeprowadź dokładne rozeznanie w Internecie aby upewnić się, że firma jest legalna
5. Poszukaj logo IATA na stronie internetowej firmy;
6. Sprawdź, czy strona internetowa korzysta z bezpiecznego systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https) do procedury rezerwacji;
7. Sprawdź opinie. Ludzie mogli zamieszczać swoje doświadczenia, ostrzegając innych;
8. Zwróć szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny. Niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną markę mogą skierować Cię do zupełnie innej firmy;
9. Sprawdź, czy strona internetowa oferuje pełne dane kontaktowe. Numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby Ci kontakt, gdyby coś poszło nie tak;
10. Sprawdź, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności. Przed udostępnieniem jakichkolwiek danych osobom trzecim upewnij się, że uzyskano Twoją zgodę

Zachowaj również ostrożność przy zakupie biletów lotniczych ze stron internetowych, które sprzedają inne usługi, takie jak samochody i domy wakacyjne.

Możesz sprawdzić, czy lot istnieje, odwiedzając stronę internetową danej linii lotniczej.
Masz do czynienia bezpośrednio z właścicielem nieruchomości lub agentem prywatnym? Bądź czujny! Poproś o dodatkowe zdjęcia i zadaj pytania dotyczące rezerwacji, pokoju, połączenia Wi-Fi, lokalizacji i obszaru;
Nie rezerwuj w witrynach, które nie mają ikony kłódki (https) na pasku adresu;
Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli zostaniesz poproszony o dokonanie płatności przelewem bankowym lub gotówką; zawsze płać kartą, aby zakup był chroniony, lub skorzystaj z bezpiecznej strony płatniczej, takiej jak PayPal.
Po zakupie,
    • sprawdź, czy otrzymałeś niezbędne bilety elektroniczne lub dokumenty rezerwacji;
    • przejrzyj swoje dane osobowe, daty, dane hotelu oraz numery i godziny lotów;
    • spróbuj potwierdzić bezpośrednio z linią lotniczą, wypożyczalnią samochodów lub hotelem, że rezerwacja została dokonana.

JEŚLI…
    • Płacisz za bilety, ale ich nie dostajesz;
    • Dzwonisz do firmy, w której kupiłeś bilety, ale Twoje połączenia nie są odbierane lub otrzymujesz informację, że firma nie zapewnia zwrotów;
    • Powiedziano ci, że przedstawiciel klienta spotka się z Tobą na miejscu, aby przekazać Ci bilet, ale nikt się nie pojawia;
    • Otrzymujesz bilety pocztą lub e-mailem jako e-bilety, ale kiedy przyjeżdżasz na miejsce, system bezpieczeństwa Cię nie wpuszcza, ponieważ bilet jest fałszywy lub skradziony.
     
To….
jesteś ofiarą oszustwa biletowego online. Zachowaj wszystkie dowody, złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w najbliższej jednostce Policji.

Jak się chronić?
1. Zastanów się dwa razy, zanim klikniesz w link przesłany w e-mailu, komunikatorze lub mediach społecznościowych, w którym oferowane są bilety, ponieważ mogą przekierować Cię na fałszywą stronę lub zainfekować urządzenie złośliwym oprogramowaniem.
2. Kupuj bilety tylko w kasie klubu, u organizatora, u oficjalnego agenta lub w znanej i renomowanej witrynie wymiany biletów. Sprzedawcy zwykle informują Cię o innych legalnych punktach sprzedaży. Zawsze kontaktuj się z nimi osobiście lub sprawdź w Internecie, czy masz do czynienia z autoryzowanym sprzedawcą.
3. Sprawdź politykę zwrotów sprzedawcy i zawsze zachowaj paragon do czasu wydarzenia.
4. Przeprowadź rozeznanie, aby upewnić się, że firma jest legalna:
5. Sprawdź, czy strona korzysta z bezpiecznego systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https);
6. Sprawdź recenzje. Ludzie mogli opisywać swoje doświadczenia, ostrzegając innych. Lub może nie być w ogóle recenzji;
7. Zwróć szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny. Niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną markę mogą skierować Cię do zupełnie innej firmy;
8. Sprawdź, czy witryna ma pełne dane kontaktowe. Numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby Ci kontakt, gdyby coś poszło nie tak. Jeśli witryna ma stronę „Skontaktuj się z nami”, ale oferuje tylko formularz do wypełnienia, może to wskazywać na fałszywą stronę internetową;
9. Sprawdź, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności.
10.  Przed udostępnieniem jakichkolwiek danych osobom trzecim upewnij się, że uzyskano Twoją zgodę.


Źródło: Europol, https://www.europol.europa.eu/2good2btrue

Zespół Komunikacji Społecznej
Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu
asp. szt. Agnieszka Głowacka-Kijek
tel. (47) 8751-486

 

Powiązane wiadomości