Oszuści podający się za policjantów i pracowników poczty wciąż dzwonią do seniorów. Tylko w ciągu wczorajszego dnia telefony od osób próbujących wyłudzić pieniądze odebrało dwoje mieszkańców Wałbrzycha. Niestety w jednym przypadku pokrzywdzona zmanipulowana przez oszustów straciła 50 tys. złotych. Policja kolejny już raz apeluje o czujność.

W związku z otrzymanymi zgłoszeniami mundurowi po raz kolejny apelują o czujność i ostrożność w kontaktach z obcymi osobami. Najnowsza metoda oszustwa jest bardzo prosta: oszuści dzwonią do swojej ofiary dwa razy. Pierwszy podaje się za pracownika Poczty Polskiej, który informuje o przesyłce i prosi o szereg danych osobowych. Potem dzwoni drugi oszust, który przedstawia się jako funkcjonariusz Policji. Pyta, czy przed chwilą dzwonił ktoś z Poczty i udając zatroskanego, poucza rozmówcę, że przez tak nierozważne podanie swoich danych, jego oszczędności są zagrożone.

Taka sytuacja miała miejsce wczoraj na terenie Wałbrzycha. Pierwszy telefon został wykonany około godziny 16:00 do 70-letniego mieszkańca dzielnicy Nowe Miasto. W tym przypadku senior był czujny i nie dał się zamanipulować. Dzięki temu pokrzyżował plany oszustom i uchronili swoje pieniądze. Niestety tej czujności zabrakło 79-letniej wałbrzyszance, która wyrzuciła przez okno kartę bankomatową wraz z pinem myśląc, że w ten sposób chroni swoje oszczędności. Oszuści posługując się jej kartą wykonali kilka wypłat z bankomatu. Mieszkanka Piaskowej Góry w ten sposób straciła 50 tys. złotych.

Niespodziewane telefony osób podających się za policjantów, pracowników poczty, banku, adwokatów czy dawno niewidzianych członków rodziny nie muszą zakończyć się naszą finansową porażką. Wystarczy przestrzegać kilku zasad

Pamiętajmy, że policjant nigdy nie dzwoni z informacją o prowadzonej akcji oraz nigdy nie prosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu. Jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość, co do danych osoby dzwoniącej czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje do służb, konsultujmy z rodziną. Nie udostępniajmy kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu.

Apelujemy również do do mieszkańców naszego powiatu aby zadbali o swoich bliskich w podeszłym wieku i uczulili ich na tego typu zachowania. Rozmawiajmy z rodzicami i dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im, jak zachować się w sytuacji, kiedy zadzwoni do nich obca osoba. Zwróćmy uwagę na zagrożenie również osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Zespół Komunikacji Społecznej
Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu
asp. szt. Agnieszka Głowacka-Kijek