Trzeźwością umysłu i rozsądkiem wykazała się 65-letnia mieszkanka powiatu wałbrzyskiego, która nie dała się oszukać. Gdy zadzwonił do niej mężczyzna podający się za policjanta, zwiększyła czujność i dzięki wcześniejszej edukacji w tym temacie, wiedziała co należy zrobić.

Wczoraj około godziny 14:30, 65-latka otrzymała telefon od rzekomego policjanta, który poinformował, że prowadzą tajną akcje w banku przeciwko oszustom. Polecił kobiecie jak najszybciej wypłacić pieniądze z konta i przekazać je funkcjonariuszowi, który będzie na nią czekał pod bankiem. Na szczęście mieszkanka powiatu wałbrzyskiego, nie dała się ponieść emocjom i zachowała czujność. W momencie przekazania pieniędzy rzekomemu policjantowi zażądała od niego legitymacje służbową. Wtedy to mężczyzna siłą chciał odebrać kobiecie pieniądze, wywiązała się szarpanina ale ostatecznie 65-latka obroniła swoje oszczędności przed oszustem, który uciekł przed przyjazdem policji. W tak zdecydowanym działaniu pomogły pokrzywdzonej różnego rodzaju doniesienia medialne i komunikaty prasowe, dzięki którym wiedziała, na co zwrócić uwagę i co należy zrobić.

Sytuacja, której doświadczyła 65-latka doskonale pokazuje jak ważna jest ciągła edukacja. Nie możemy być obojętni wobec tego, co nas otacza i myśleć, że nas to nie dotyczy i nie spotka. Warto słuchać i czytać  o zasadach bezpieczeństwa, które pozwolą uchronić nas przed różnego rodzaju niebezpieczeństwami.

Dla tych osób, które mają jeszcze jakieś wątpliwości na ten temat bądź nie wiedzą, co należy zrobić, przypominamy kilka zasad:

  • POTWIERDŹ KTO DZWONI – jeśli zadzwoni ktoś z prośbą o pomoc finansową, podając się za krewnego lub znajomego, upewnij się, czy faktycznie potrzebna jest mu pomoc. Zadzwoń bezpośrednio do swojego krewnego, aby to sprawdzić;
  • NIE DAJ SIĘ NABRAĆ – Policja NIGDY nie żąda przekazania pieniędzy, nie proponuje zabezpieczenia oszczędności oraz nie angażuje obywateli w prowadzone sprawy;
  • NIE DZIAŁAJ POD PRESJĄ CZASU – nie ufaj osobom, które przez telefon proszą o szybkie przekazanie pieniędzy, na przykład na prawnika lub pomoc drogową. Zastanów się, czy osoba, z którą rozmawiasz, to na pewno krewny;
  • ŻĄDAJ OKAZANIA DOKUMENTÓW –  w przypadku osób podających się za przedstawicieli instytucji, zawsze żądaj okazania legitymacji lub identyfikatora;
  • NIE WPUSZCZAJ OBCYCH DO DOMU – jeśli musisz kogoś wpuścić do domu, nie zostawiaj go ani na chwilę samego. Najlepiej, żeby towarzyszył Ci wtedy Twój sąsiad lub ktoś z rodziny;
  • CHROŃ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ –  nigdy nie mów obcym ile masz gotówki i nie zdradzaj żadnych osobistych informacji. Gdy dzwoni do Ciebie telefon i usłyszysz w słuchawce „ankietera”, nigdy nie podawaj hasła do konta bankowego, numeru PIN do kart płatniczych, numeru dowodu osobistego;
  • NIE PRZEKAZUJ SWOICH PIENIĘDZY – nie przekazuj żadnych pieniędzy akwizytorom czy inkasentom i nie podpisuj z nimi żadnych umów, transakcje zawieraj w siedzibie firmy lub za pośrednictwem poczty, przed podpisaniem umowy, skontaktuj się z kimś z rodziny;
  • BEZPIECZNIE PRZECHOWUJ PIENIĄDZE – pieniądze lepiej przechowywać w banku niż w przysłowiowej „skarpecie”. Pościel w szafie to nie jest odpowiednie miejsce na przechowywanie swoich pieniędzy. Idź z duchem czasu i swoje oszczędności bezpiecznie przechowuj w banku;
  • ZADZWOŃ NA 112 – gdy ktoś do Ciebie dzwoni w sprawie przekazania pieniędzy i pojawią się jakiekolwiek podejrzenia, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom Policję dzwoniąc pod nr 112.

Zespół Komunikacji Społecznej
Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu
asp. szt. Agnieszka Głowacka-Kijek