Seniorzy oszukani metodą „na policjanta” w Wałbrzychu. Straty 630 tys. zł

Starszy mężczyzna przekazywał gotówkę rzekomej funkcjonariuszce w parku, przekonany o trwającej akcji. W dwóch oddzielnych sprawach oszuści wypłacili od ofiar łącznie ponad 630 tysięcy złotych.
- Jak doszło do wyłudzeń w Wałbrzychu
- Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu przypomina zasady i podaje instrukcje
Jak doszło do wyłudzeń w Wałbrzychu
W pierwszym przypadku, do którego doszło między 9 a 10 października br., oszust zadzwonił na telefon stacjonarny 87‑letniego mieszkańca dzielnicy Nowe Miasto i podawał się za policjanta. Mężczyzna został poinformowany, że prowadzone jest śledztwo przeciwko grupie, która chce mu wyrządzić krzywdę. W efekcie przekazał rzekomej „funkcjonariuszce” gotówkę w pobliskim parku. Następnego dnia zadzwonił inny podszywający się rozmówca, podający się za prokuratora, który nakazał przekazanie wszystkich środków z kont bankowych. W ciągu kilku dni ofiara wypłaciła i przekazała oszustom łącznie ponad 600 tysięcy złotych.
W drugim zdarzeniu, 30 września br., 76‑letnia mieszkanka Białego Kamienia otrzymała telefon od mężczyzny przedstawiającego się jako policjant. W słuchawce miała usłyszeć lament i płacz, które rzekomo pochodziły od sąsiadki. Oszust twierdził, że „sąsiadka” potrąciła ciężarną kobietę i że dziecko nie przeżyło. Kobieta, chcąc „uratować” znajomą przed odpowiedzialnością, przekazała nieznajomemu 30 tysięcy złotych. Dopiero po fakcie zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu przypomina zasady i podaje instrukcje
Zespół Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu informuje, że prawdziwi funkcjonariusze nigdy nie żądają przekazania gotówki, nie proszą o dane do konta ani nie prowadzą „tajnych akcji” z udziałem obywateli. Policja apeluje o natychmiastowe przerwanie połączenia przy podejrzanych telefonach i kontakt z najbliższą jednostką Policji lub numerem alarmowym 112. Nie należy przekazywać pieniędzy, kart płatniczych ani danych bankowych. Komenda radzi rozmawiać z osobami starszymi w rodzinie i sąsiedztwie, by uczulić je na tego typu oszustwa. Z komunikatu podpisała się podkom. Agnieszka Głowacka‑Kijek ze Zespołu Komunikacji Społecznej KMP w Wałbrzychu.
na podstawie: KMP w Wałbrzychu.
Autor: krystian